Постинг
21.03.2018 10:05 -
За един лев
Колко струва един български лев?
Толкова, колкото струва трудът ни според нашия работодател.
Толкова, колкото сами ценим нещата, без които не може/ не можем/ в даден момент.
Оказва се, че един лев е и толкова, колкото струваме самите ние. Като манталитет.
Без извинение. С и Без изключения.
Преди повече от двадесет години, тогава, когато таксиметровите компании се нароиха и водеха битка за всеки клиент, се появиха и първите таксита с лепенка "1 лев".
Тя обозначаваше колите, които срещу тзаи сума щяха да ви закарат до всяка точка в града. Все пак говорим за не толкова големи градове, а и километър пробег се таксуваше около тридесет стотинки. Така за един лев всеки можеше да се вози и пет километра /най-голямото разстояние между две точки в нашия град/, но можеше километрите да са и само два. Най-често. Клиенти и фирми бяха доволни...
В един горещ юлски ден в таксито на един съсед, паркирано пред Поликлиниката, се качва един дядо и му казва да го закара до едно съседно село, намиращо се на около десет километра. Когато слиза пред къщата си, дядото вади един лев от портфейла си и си плаща за превоза.
- Нали един лев, момче ?
След което махва с ръка за довиждане и си влиза в двора.
Съседът ми, много добър човек, останал без думи. В интерес на истината, разказва ми по-късно, човекът беше прав. На колата пише "1 лев". Толкова ми и даде.
Няколко години по-късно, когато левчето вече беше само цената на отиване до центъра, друг съсед разказа също интересна случка.
Таксито, в което се качил, за да отиде до центъра / на две спирки с автобус/, се понесло с бясна скорост по улицата, опитвайки се да изпревари всички. Практиката показваше, че всеки "бакшиш" се опитваше да направи повече курсове. Разбирай-повече левчета.
- Спри! Спри, бе! За един лев ке ме утепаш!-рекъл съседът и продължил пеш.
След това се появиха и магазините "за 1 лев". В тях се продаваха евтини некачествени стоки, но хората пазаруваха в тях, защото смятаха, че за един лев получават повече, отколкото е справедливо. Смятаха, че са на печалба. И когато стоките се късаха или чупеха след броени часове или дни, се утешаваха, че са дали само "един лев". Оказва се, че не са и имали големи очаквания. Какви очаквания може да имаш за "един лев"...
В последните години местата за паркиране в градските центрове станаха платени. Всяка "синя зона" иска от нас левче, за да паркираме колата си за един час.
Ето тук Гражданинът не е съгласен да си дава левчето. За "нищо".
Изхитри се да седи в колата и да "чака", което е безплатно. И да пуши цигари по 25-30 стотинки едната...За един час-един лев за цигари. Ама не ги е дал на Общината.
Успя да намери всички възможни места за безплатно паркиране, а когато такива няма-успя да си ги направи. Качва си колата на тротоара, в градинката, на пешеходната зона... Да спести тоя един лев.
И да отиде да пие кафе по два лева , за които няма никакво колебание дали си струва да плати.
Толкова, колкото струва трудът ни според нашия работодател.
Толкова, колкото сами ценим нещата, без които не може/ не можем/ в даден момент.
Оказва се, че един лев е и толкова, колкото струваме самите ние. Като манталитет.
Без извинение. С и Без изключения.
Преди повече от двадесет години, тогава, когато таксиметровите компании се нароиха и водеха битка за всеки клиент, се появиха и първите таксита с лепенка "1 лев".
Тя обозначаваше колите, които срещу тзаи сума щяха да ви закарат до всяка точка в града. Все пак говорим за не толкова големи градове, а и километър пробег се таксуваше около тридесет стотинки. Така за един лев всеки можеше да се вози и пет километра /най-голямото разстояние между две точки в нашия град/, но можеше километрите да са и само два. Най-често. Клиенти и фирми бяха доволни...
В един горещ юлски ден в таксито на един съсед, паркирано пред Поликлиниката, се качва един дядо и му казва да го закара до едно съседно село, намиращо се на около десет километра. Когато слиза пред къщата си, дядото вади един лев от портфейла си и си плаща за превоза.
- Нали един лев, момче ?
След което махва с ръка за довиждане и си влиза в двора.
Съседът ми, много добър човек, останал без думи. В интерес на истината, разказва ми по-късно, човекът беше прав. На колата пише "1 лев". Толкова ми и даде.
Няколко години по-късно, когато левчето вече беше само цената на отиване до центъра, друг съсед разказа също интересна случка.
Таксито, в което се качил, за да отиде до центъра / на две спирки с автобус/, се понесло с бясна скорост по улицата, опитвайки се да изпревари всички. Практиката показваше, че всеки "бакшиш" се опитваше да направи повече курсове. Разбирай-повече левчета.
- Спри! Спри, бе! За един лев ке ме утепаш!-рекъл съседът и продължил пеш.
След това се появиха и магазините "за 1 лев". В тях се продаваха евтини некачествени стоки, но хората пазаруваха в тях, защото смятаха, че за един лев получават повече, отколкото е справедливо. Смятаха, че са на печалба. И когато стоките се късаха или чупеха след броени часове или дни, се утешаваха, че са дали само "един лев". Оказва се, че не са и имали големи очаквания. Какви очаквания може да имаш за "един лев"...
В последните години местата за паркиране в градските центрове станаха платени. Всяка "синя зона" иска от нас левче, за да паркираме колата си за един час.
Ето тук Гражданинът не е съгласен да си дава левчето. За "нищо".
Изхитри се да седи в колата и да "чака", което е безплатно. И да пуши цигари по 25-30 стотинки едната...За един час-един лев за цигари. Ама не ги е дал на Общината.
Успя да намери всички възможни места за безплатно паркиране, а когато такива няма-успя да си ги направи. Качва си колата на тротоара, в градинката, на пешеходната зона... Да спести тоя един лев.
И да отиде да пие кафе по два лева , за които няма никакво колебание дали си струва да плати.
Няма коментари